Ons fietsuitje in Yogyakarta

10 april 2013 - Yogyakarta, Indonesië

Vandaag eindelijk een bloedhete, maar stralende dag. Vanmorgen om 1/2 9  een stukje gereden om even buiten yogyakarta te gaan fietsen.

De lokale goed engels sprekende gids Towiel, heeft daar zijn eigen goed lopende bedrijfje. Had nog hele goede oude fietsen staan met  trommelremmen. Moest gelijk aan de fiets van mijn moeder denken. Dat waren nog eens goede fietsen.

Hij liet ons de prachtige mooie omgeving zien, het harde werken in de sawa, het handmatig maken van rieten tassen, tempeh , kleden en het uitslaan van rijst.

De mensen waren zo ontzettend lief en dankbaar als we hun een kleinigheidje gaven. Daar hadden we weer het besef, hoe goed wij het hebben . Sommige mensen hebben niet eens een bed, alleen een doek of dun matrasje op de grond. Je hart draait om.

Iedereen groette ons en wilden van alles laten zien.

Na deze byzondere fietstocht van ruim 2 uur, zijn we naar het palei van de sultan geweest, die tevens gouverneur van Jogyakarta is. Die man heeft dus 2 x een inkomen.  Niet eerlijk, maar onze gids, met glazen oog en haast geen tanden, sprak perfect nederlands. Hij wist zelfs, waar Lelystad lag.Dat ligt in de nieuwste provincie van Nederland zei hij.

Morgen gaan we een rit van ruim 6 uur maken naar Kediri.

1. Ninon:
    10 april 2013
    Oh wat ben ik blij dat jullie nu goed weer hebben zeg. Lijkt mij ook heel indrukwekkend wat jullie allemaal beleven. Jammer van die armoede, ik kan begrijpen dat dat je raakt. Ja wij leven echt in een rijke wereld, maar niet iedereen waardeert het. Blijf genieten lieverds en blijf verslagen schrijven dan genieten wij mee.
  2. Petra Husmann:
    12 april 2013
    Hai Gwen en Bert wat leuk om jullie belevenissen te kunnen lezen en jullie foto's te zien! Nog veel plezier daar! Selamat Jalan!